maandag 8 november 2010

Star Wars...

Foto: NASA
Ik was vroeger een echte Star Wars-fan. Er zijn geen films die ik vaker heb gezien dan de originele trilogie. Pure magie, die me van bij de beroemde openingstitels twee uur lang aan het scherm gekluisterd hield. Een hele prestatie voor films die toen al 20 jaar oud waren. Maar je weet hoe dat gaat: je wordt wat ouder, houdt je met ‘volwassener’ dingen bezig en je vroegere interesses raken wat in de vergetelheid.

Tot enkele dagen geleden, toen de NASA bovenstaande foto rondtwitterde. Het is de Space Shuttle Discovery, één van de drie overgebleven Amerikaanse ruimteveren, die in de loop van deze maand zijn laatste vlucht maakt. De eerste Shuttle die uit bedrijf gehaald wordt luidt meteen het einde van het eerste echte ruimteschip in. Wat een goedkoper en veiliger alternatief voor de traditionele ‘wegwerpraketten’ moest worden is in de praktijk helaas anders uitgedraaid.

Net de ruimteschepen uit Star Wars spraken het meest tot mijn verbeelding. In tegenstelling tot de meeste andere uit het genre waren die niet gepolijst en gestroomlijnd maar juist vuil en verweerd. Ze werden gebruikt, er werd mee gevochten, het vele oplapwerk was duidelijk zichtbaar. 

Met de Discovery is het niet anders. Achtendertig ruimtevluchten hebben hun sporen nagelaten. Telkens weer door de dampkring en terug, daarbij temperaturen trotserend van meer dan 1500 graden. De sporen hiervan zijn duidelijk op de neuskegel te zien. In totaal was de Shuttle 352 dagen in de ruimte, blootgesteld aan alle mogelijke straling van de zon en het heelal. Als je goed naar de romp kijkt zie je het ‘oplapwerk’ aan de kleurverschillen in het witte gedeelte. De witte hulpraketten zien er beter uit, die worden dan ook nog binnen de dampkring afgeworpen en maar een paar keer herbruikt. De grote oranje brandstoftank is altijd nieuw. Hij wordt na gebruik afgeworpen en brandt grotendeels op in de atmosfeer, de rest komt in zee terecht.

Zo, ik weet niet wat jullie nu gaan doen maar ik ga mijn oude Star Wars-films eens van onder het stof halen. Eens zien of de magie er nog altijd is.

Een grotere versie van de foto kan je trouwens hier vinden.

2 opmerkingen: